En kort gåtur gennem det skønne Birk-område bringer os til biennalens 7. Kapitel, der udspiller sig på Herning Højskole. Som den eneste høje begyggelse i området tårnet højhuset sig strunkt over Birk og signalerer at her stræbes der opad. Som en central del af den helt unikke kulturarvsfortælling om Herning i 60erne hvor driftige forretningsmænd fik både kunst- og kulturlivet til at blomstre -ja hele verden blev endda gjort til et kunstværk i Herning ved Manzonis hånd- er højskolen den perfekte beliggenhed for biennalens afsluttende kapitel. Men som i alle gode slutninger kigges her mod noget nyt, noget der er på vej frem.
Som titlen Incubator antyder vises der på højskolen værker af kunstnere, der er knap så etablerede men tilgengæld har fuld fart fremad på kunstscenen lige nu. Som et gennemgående fællestræk for værkerne kan man se et fokus på kunsten som performativ –den får noget til at ske, oftest i sociale sammenhænge og ved at sætte udstillingsrummet i spil på en ny måde. Her er fx levende høns og kyllinger i form af Koen Vanmechelens Cosmopolitan Chicken Project. Vanmechelen har gennem de sidste 14 år udviklet en særlig race af ”superhøns” ved at krydsavle med racer over hele verden. I Herning vil en Cosmopilitan hane blive parret med lokale høns og i udstillingsperioden vil æggene klække og hønsene blive opdrættet på højskolen. Efter udstillingen er slut vil hønsene blive spredt i lokalområdet til dem, der måtte ønske at aftage en og dermed sprede supergenerne videre.
Også Rirkrit Tiravanija vil engagere lokalområdet i sit community kitchen-værk, der består af en have med afgrøder, der vil blive anlagt udenfor højskolen og løbende passet af et udpluk af lokalbefolkningen. Når afgrøderne er parate tilbereder kunstneren og deltagerne et måltid sammen som er åbent for alle at deltage i. At dele og udveksle står ligeledes central for kunstnergruppen Art Barter, der opfører en kunstauktion i højhuset med indsamlede værker baseret på bytteøkonomi. Her må du byde med alt –undtagen penge.
I højskolens store teatersal udspiller der sig en graciøs robotdans hvor Shawcross’ megakonstruktion vil tegne lysskultpurer i mørket og lidt længere henne af gangen møder vi Celeste Boursier-Mougenots fortryllende ”bi-symfoni” hvor et gammelt flygel er beboet af bier, der får deres lyde transmitteret ud i rummet. Dertil kommer hele rum indspundet i garn, vindmaskiner, der laver lyd i højhuset og endelig kan man få en dosis kvindelige feromoner til at slutte oplevelsen af på.
For yderligere info, kontakt:
Thilde Nyborg Nielsen, Kurator på HEART
Mail: tnn@heartmus.dk
www.socledumonde.org
DATO
22. april – 27. august
VENUE
HEART Herning Museum of Contemporary Art
PUBLIKUM
Alle