Farvet vand hænger i plastik tuber mellem træerne, et 10 meter langt bræt er skåret igennem på langs og fodspor på papir danner en lang vimpel på jorden. Værkerne, der møder os, er genskabelser af værker fra 1950’erne af den japanske kunstnersammenslutning Gutai.
Det første kapitel i Socle du Monde Biennale 2017 slår tonen an og viser os begyndelsen til dét, der kommer til at kendetegne Piero Manzonis kunst: Materialeeksperimenter og en vedvarende leg med vores opfattelse af kunsten.
Gutai dannes i 1954 af den japanske kunstner Jiro Yoshihara, og i løbet af sine 18 års levetid (1954-1972) talte gruppen 59 japanske kunstnere. Gutai kan oversættes til ”konkrethed” og peger på kunstnerens direkte arbejde med materialet. Med spontanitet, samarbejde og undersøgelser som nøgleord eksperimenterede gruppen med nye og forskellige materialer i et forsøg på at bringe materialerne til liv og skabe en ny type kunst.
I sine udendørs udstillinger i 1955 og 1956 udforskede gruppen ikke blot kunstens grænser men også det almindelige galleri- og museumsrum. Tanken var, at værkerne skulle ud af det lukkede rum og i stedet udsættes for solens, vindens og regnens kræfter.
Værkerne havde en særlig midlertidig og flygtig karakter, da de primært var baseret på instruktioner og vejledninger – og derfor lette at reproducere både inden og uden for gruppen. Til Socle du Monde Biennale 2017 reproduceres i samarbejde med elever fra VIA Design 10 Gutai værker, der skaber en fortælling fra tiden før Piero Manzoni og viser, hvordan andre kunstnere også udfordrede naturens elementer og materialernes anvendelse.
Kunstnere:
Akria Kanayama, Atsuko Tanaka, Fujiko Shiraga, Jiro Yoshihara, Kazuo Shiraga, Michio Yoshihara, Sadamaso Motonaga, Shozo Shimamoto, Suburo Murakami, Tsuruko Yamazaki
For yderligere info, kontakt:
Thilde Nyborg Nielsen, Kurator på HEART
Mail: tnn@heartmus.dk
www.socledumonde.org
DATO
22. april – 27. august
VENUE
HEART Herning Museum of Contemporary Art
PUBLIKUM
Alle