Kultur er en ressource for moderne virksomheder, der hele tiden må gentænke for at finde nye kreative løsninger. Det overordnede tema for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 er ”Let’s Rethink”, og det rammer lige ned i hjertet af hverdagen ude i hundredvis af midtjyske virksomheder.
Kreativitet og evnen til konstant at gentænke processer og produkter er en forudsætning for, at designvirksomheden Kvadrat i Ebeltoft i løbet af de seneste fem år har vokset sig dobbelt så stor.
”Vi har været inde i en stærk udvikling, men det er fortsat nødvendigt for os at gentænke. Den dag du bliver selvtilfreds og synes, at alt er godt, begynder du ligeså stille at bevæge dig nedad bjerget. Rethink er også relevant i forhold til et af tidens store temaer, som er cirkulær økonomi, men det gælder i alt, hvad du arbejder med: Du skal gøre tingene på nye måder for at få mere ud af ressourcerne, ” siger Anders Byriel, administrerende direktør i Kvadrat.
Han ser kultur og erhvervsliv som dele af det samme samfund, og for ham er det helt naturligt med samarbejde og gensidig inspiration.
”En af de mest indflydelsesrige designere i verden, japaneren Kenya Hara, siger: Kultur er en ressource. Punktum. I den kreative industri er vi afhængige af, at der er et stærkt kulturliv, for det, kunstnerne laver, siver ned til os. Vi følger nutidskulturen i bred forstand for at blive inspireret. Der er et krav til de allerdygtigste om, at de skal bevæge sig fremad, og der ser man på de dygtigste i andre brancher for at lære af dem, ” siger Anders Byriel.
Virksomhedens kreative dna
Det aarhusianske brillefirma, Lindberg, ser klart sig selv i Kulturhovedstadens ”Let’s Rethink”-tema og den understrøm af kreativitet, som præger Aarhus 2017.
”Vi lever af innovation på alle fronter. Det er hele vores dna at få ideer til nye produkter og gøre det eksisterende bedre. Vi bygger på den minimalistiske, danske designtradition, men vi arbejder hele tiden med det nyeste inden for teknologi, design, farver og markedsføring. Vores hverdag er kreativ, og det er klart en fordel for os at være placeret i en by, som har et kulturliv, der rykker, ” siger Lindbergs salgs- og marketingdirektør, Peter Warrer.
Brillevirksomheden har mange internationale gæster, og Peter Warrer glæder sig over, at de får nogle ekstraoplevelser i 2017.
”Når vi får besøg fra udlandet, viser vi dem ikke kun rundt på Lindberg. Vi tager dem med ud, så de kan opleve Aarhus, som en moderne by med spændende design og en høj puls” siger Peter Warrer.
Kulturhovedstaden er et ikon
Kulturhovedstadsåret bliver en milepæl i byens historie, som Formuepleje gerne vil være med til at hjælpe på vej, fortæller virksomhedens stifter, senior formuerådgiver, Claus Hommelhoff:
”Kulturhovedstaden bliver et pejlemærke, der kommer til at sætte ligeså store spor, som da vi havde Landsudstillingen i 1909. Dengang kom Aarhus på det danske landkort. Med Aarhus 2017 vil jeg sige, at vi bliver vi sat på verdenskortet. De skeptikere, der har været undervejs, og som der altid er masser af, deres stemmer bliver mere afdæmpede, fordi de nu kan se, hvad der sker, ” siger Claus Hommelhoff.
Landsudstillingen var en industri- og håndværksudstilling, der fandt sted fra maj til oktober 1909. Udstillingen bestod af en række pavilloner og mere varige byggerier, som blev opført på det dengang åbne område mellem havnen, midtbyen og Dalgas Avenue.
Spar Nord Bank i Aarhus er også med i kredsen af virksomheder bag kulturhovedstaden.
”Vi ser Aarhus 2017 som et ikonprojekt, der vil sætte et markant aftryk på byen, og som dermed også kommer til at smitte af på os og resten af erhvervslivet. Hvis området og byen bliver endnu mere attraktivt, vil det kun være en fordel for os alle. Jeg håber og tror på, at vi kommer til at se effekten i lang tid frem, og at Kulturhovedstaden vil være noget, man kan se tilbage på med glæde og stolthed også om 20-30 år”, siger direktør for Spar Nord Bank Aarhus, Erling Sørensen.
Læs mere om temaet kreative erhverv og find events her