For dansk design- og modeindustri er samarbejde med kreative vækstlag, innovative designere og nye talenter en nødvendig ressource for at holde trit med udviklingen og nutidens trends. Gennem partnerskaber gentænker virksomheder i den kreative branche deres tilgang og arbejdsprocesser, og skaber nye designs og innovative løsninger.
I Åbyhøj ved Aarhus har LINDBERG siden midten af 1980’erne skabt og produceret håndlavede designbriller. Virksomheden har modtaget 86 internationalt anerkendte designpriser, og repræsenterer en dansk designtradition, fortæller salgs- og marketingsdirektør, Peter Warrer: ”Vi er danske funktionalister og minimalister. Det betyder, at vi bygger på en dansk designtradition efter Arne Jacobsen, Poul Kjærholm, Hans J. Wegner og Kay Bojesen, som skabte relativt enkle møbler med respekt for materialernes egenart, og med stor håndværksmæssig kunnen. Vi er også inspireret af LEGO-klodsen, og dets store byggesystem, ligesom vores system af farver og materialer tillader os at customize briller til ansigter i hele verden”. Denne funktionelle designtilgang suppleres med inspiration hentet fra hele verden, fortæller Peter Warrer: ”Vores inhouse designhold eksponeres konstant for trends og mode på rejser i hele verden. Vi er årligt til stede på messer i New York, Paris, Milano, Sidney og Tokyo. Her opsøger vores designere inspiration fra fashion- og designmagasiner, butikker og brands”. Om partnerskabet med Aarhus 2017 udtaler Peter Warrer: ”Aarhus har meget at være stolt af på designfronten, hvor LINDBERG gerne vil bidrage, ligesom vi gerne vil være repræsenterede i forhold til de mange talentfulde unge mennesker i byen. Vi glæder os over de mange internationale gæster, som kommer til byen, og vi har selv besøg af mange internationale gæster, som vi i år med særlig stolthed viser rundt i Aarhus”.
En anden designdrevet virksomhed er tekstilproducenten Kvadrat med hovedsæde i Ebeltoft, som siden stiftelsen i 1968 har samarbejdet med kunstnere, nye talenter, og kreative ildsjæle fra forskellige discipliner om produktudviklingen. Ambitionen er til stadighed at udfordre forestillingen om, hvad et tekstil kan. Om det er det højprofilerede samarbejde med designeren Raf Simons, den verdenskendte kunstner Olafur Eliasson, eller udviklingen af tekstilkollektioner med andre kreative profiler, er tilgangen den samme: At dykke ned i tekstilets muligheder, dets udtryk og anvendelse og på den måde flytte grænserne for det mulige. Virksomheden er involveret i mere end 3000 arkitektur- og designprojekter om året på verdensplan, ligesom de laver egne udstillinger og lægger vægt på at støtte nutidskunsten. Særligt de kunstneriske samarbejder bliver en måde at undersøge rum og materialitet på og dermed drive innovation og teste potentialet i Kvadrat som forretning, fortæller Anders Byriel, administrerende direktør:
“Kunstnerne er på en måde sensorer for, hvad der foregår i verden omkring os. De ser ting og formidler meget præcist. Når du dykker ned i nutidskunsten, får du en meget klar linse til at se dit eget virke igennem. Hvis du kan sanse og afkode nutidskunsten, bliver du givet et kreativt sprog og et kraftfuldt værktøj, uanset hvilket kreativt felt du er i. Noget intuitivt og emotionelt, som kan være med til at udvikle dine egne produkter. Vi går kun ind i kunstprojekter, hvis vi føler, vi kan tilbyde noget, der ikke ellers ville være der, eller bliver tvunget ud i at bryde grænser for vores egen formåen og forestilling om, hvad vores produkter kan."
Trends og talenter
Som en af Europas førende tæppeproducenter følger Egetæpper A/S tidens trends til inspiration for virksomhedens kunder. Egetæppers kunder er primært interiørdesignere og arkitekter, som anvender tæppematerialet på et utal af måder. Men Egetæpper er også præget af en helt særlig ånd, hvor samarbejde med designere og kunstnere prioriteres højt til gensidig inspiration – en ånd, som stammer tilbage fra virksomhedens grundlæggelse i 1938: ”Det er en indgroet del af vores kultur, som er rodfæstet af vores grundlægger, Mads Eg Damgaard. Han var pionér på området, fordi han insisterede på, at det er vigtigt at få de kreative – dem uden begrænsninger – ind i vores virksomhed. Vi kan lære noget af dem, og samtidig kan de lære noget af os” fortæller Mette Frydensbjerg Jacobsen, PR & Communication Responsible.
Egetæpper er fortsat i overensstemmelse med denne ånd og samarbejder både med anerkendte designere som Tom Dixon og Monsieur Christian Lacroix om kollektioner, men støtter også iværksættere og samarbejder med uddannelsesinstitutioner: ”Det er inspirerende, at vi kan støtte noget som spirer med vores erfaring og know-how, som så kan udvikle sig. Det er en synergieffekt, der opstår, hvor du får noget helt fantastisk, fordi du sammensætter forskellige kompetencer”. For virksomheden er kontakten til kunst- og kulturlivet afgørende, fortsætter Mette Frydensbjerg Jacobsen: ”Vi skal være dem, som leder vejen og inspirerer dygtige mennesker, som i forvejen er kreative og tænker ud af boksen. Derfor skal vi være et skridt foran”. Tæppeproducenten har blandt andet været værter for en event i kunstgalleriet ’O’Space på havnen i Aarhus, som huser en række udstillinger gennem kulturhovedstadsåret. Til åbningen af filminstallationen Manifesto oplevede interiørdesignere og arkitekter Egetæppers nye, rå kollektion. Mette Frydensbjerg Jacobsen tilføjer, at de industrielle rammer i galleriet passede perfekt til formålet: ”At støtte op om kulturen og et godt formål, og at vi samtidig får vist vores smukke produkt i endnu smukkere rammer, får det hele til at gå op i en højere enhed”.
Fakta
// Designvirksomheder i Region Midtjylland oplever stigende omsætning fra virksomheder inden for andre brancher end designbranchen, og leverer i stigende grad facilitering af udviklingsprocesser
// Flere undersøgelser påpeger, at virksomheders integration af design i innovationsprocesser og forretningsudvikling medfører mere innovative produkter og processer
Kilde: Analyse af potentialer og vækstbarrierer i kreative erhverv i Region Midtjylland (2015) Oxford Research A/S for Region Midtjylland
// Ved det store designevent, New Danish Modern, d. 12. - 21. oktober vil dansk design blive sat i et historisk perspektiv med særligt fokus på nutidigt og fremtidigt design. Læs mere om New Danish Modern her.