Kultur, mode og teknologi på landkortet

Flotte kreationer, magisk lys og en flydende catwalk dannede rammen for Aarhus Walks On Water en stjerneklar aften ved Dokk1 midt i september. Eventen var en spektakulær begivenhed, hvor fremtiden for mode og teknologi blev udforsket.

Aarhus Walks On Water var kulminationen på en designkonkurrence for unge designtalenter fra hele verden, der konkurrerede om muligheden for at samarbejde med midtjyske modevirksomheder om at præsentere Fashion Tech på en flydende catwalk. 40 modeller demonstrerede talenternes innovative design og lyste havnebassinet op.

Det var ikke kun moden, der havde fået en teknologisk opgradering. Publikum kunne også opleve hele showet i en 360° livestreaming sponsoreret af Danske Bank, som var businesspartner for eventen. Poul Nielsen, områdedirektør Finanscenter Østjylland, Danske Bank fortæller, hvorfor Danske Bank valgte at være partner for Aarhus Walks On Water: ”Det er spændende at kunne bidrage positivt til modebranchen. Aarhus rummer et stort kreativt miljø, hvor mode spiller en vigtig rolle. Det er fantastisk at kunne deltage i en event, hvor modebranchens ellers meget traditionelle catwalk nytænkes. Vi havde mulighed for at se showet og bidrage positivt til, at hele publikum på bedst mulig måde – både live og digitalt – kunne se showet. Det var en rigtig god oplevelse at se et begejstret publikum og medarbejdere på eventen.”

Danske Bank har siden 2016 arbejdet tæt sammen med organisationen HEADSTART FASHION om at støtte den midtjyske mode- og design branche bl.a. ved uddelingen af den årlige Danske Bank Fashion Award. Senest har Danske Bank lanceret tiltaget Fashion Growth, hvor up-and-coming regionale modevirksomheder lærer at pitche, for derefter at have muligheden for at fremføre et pitch for investorer, der vil vurdere potentialet for en mulig investering. For Danske Bank er det vigtigt at støtte modebranchen og i særdeleshed designere med stort internationalt potentiale: ”Modebranchen er med til at skabe nye relationer og samarbejdsformer. Branchen er fuld af passionerede mennesker, der arbejder for deres design og produkt. De er med til at skabe nye arbejdspladser og nye relationer for Danmark i udlandet,” fortæller Ulrik Knudsen, der som erhvervskundechef i Danske Bank har relationer til en lang række design- og modevirksomheder.

Bæredygtige kreationer
En af de deltagende modevirksomheder til Aarhus Walks On Water, var det aarhusianske fashionbrand, LauRie med mere end 30 års erfaring i branchen. Henrik Hansen, Managing Director for LauRie, fortæller, hvorfor LauRie valgte at være partner i Aarhus Walks On Water: ”Vi valgte at deltage af flere årsager. For det første syntes vi, at det var et rigtig godt initiativ, hvor kultur, mode og teknologi blev smeltet sammen til en større enhed. For det andet, når nu endelig der kom et større modearrangement til Århus, ville vi som lokal virksomhed gerne være en del af det. For det tredje, så er vi partnervirksomhed med kulturhovedstaden 2017 og engageret i HEADSTART FASHION, som gør meget for den århusianske modescene, hvilket vi gerne vil støtte op omkring.”

LauRie blev matchet med de unge designere Gaby Gosztola og Zoltan Szepesi fra Ungarn og resultatet var fantastiske digitale modekreationer og et inspirerende samarbejde mellem det aarhusianske modefirma og de nytænkende unge designere. For LauRie er det vigtigt at engagere sig i lokale initiativer, der styrker den aarhusianske modebranche. Henrik Hansen uddyber: ”Vi synes, Aarhus Walks On Water var et godt initiativ, hvor Aarhus som by kunne markere sig på landkortet inden for mode, og hvor vi samtidig havde mulighed for at vise vores hjemby, hvad vi står for, fremfor at det altid foregår i København. Som bekendt er den jyske modebranche langt større end den sjællandske, og hvor den jyske modebranche tidligere udsprang af Herning/Ikast området, så er der faktisk rigtig mange århusianske modevirksomheder, hvilket mange måske ikke tænker over.”

Fremtidens mode er dog ikke kun kendetegnet ved at være digital, ifølge LauRie, men nok i højere grad kendetegnet ved at være mere miljøvenlig. Henrik Hansen fortæller: ”Vi tror, moden er på vej i en mere bæredygtig retning, hvor vi vil opleve nye forbrugere, som vil stille større og større krav til, hvordan deres tøj er lavet, og hvad det består af. Det er tankevækkende, at vi er det eneste dametøjsbrand i Danmark, som er Oeko-tex certificeret, hvilket er forbrugerens garanti for, at der ikke er skadelige kemi- og farvestoffer i tøjet. Vi forbruger alt for meget, og modebranchen er den 2. mest forurenende industri i verden, hvilket presser en i forvejen hårdt presset klode. Vores mål er at lave langtidsholdbare produkter, produceret under ordentlige forhold og uden skadelige kemikalier. Den valgmulighed mener vi, forbrugeren skal have, frem for køb-og-smid væk mentaliteten, som er stærk belastende i enhver henseende.”

I 2016 modtog LauRie som det første kvindelige brand i Danmark OekoTex 100 certifikatet, der er verdens førende test- og certificeringssystem for tekstiler og en garanti for, at alt tøj produceret af LauRie er testet fri for allergi- eller kræftfremkaldende kemikalier.

Fakta:

// Aarhus Walks on Water modeshow og uddeling af Talent Award 2017 blev afholdt 16. september 2017. Læs mere om Aarhus Walks on Water her.

// Danske Bank og HEADSTART FASHIONs vækstinitiativ for modevirksomheder, Fashion Growth, har tilmeldingsdeadline 4. oktober 2017. Læs mere om Fashion Growth her

// Læs mere om LauRie her.