Samarbejde og dialog med kreative brancher og startup-virksomheder er et centralt forretningsområde for Danske Bank. Kontakten med iværksættermiljøet handler om at fremme vækst, men bankvirksomheden har samtidig fokus på at sikre gensidig inspiration. Dette fokus kommer til udtryk på konferencen Creativity World Forum, som finder sted i november i Aarhus.
Alene i Danmark består erhvervslivets underskov ifølge Danmarks Statistik af cirka 212.000 små og mellemstore virksomheder. De beskæftiger knap 1,2 millioner fuldtidsansatte, og disse virksomheder bliver ofte fremhævet som nøglen til økonomisk vækst og jobskabelse. 236.000 små og mellemstore virksomheder er kunder i Danske Bank på tværs af landegrænser. Banken har fokus på at understøtte unge virksomheder, og det har blandt andet udmøntet sig i et konkret vækstfremmende initiativ.
Platform for kreativt iværksætteri
Online-platformen TheHub.dk er udviklet i partnerskab med det succesrige iværksætterfællesskab Rainmaking. The Hub er sat i verden af Danske Bank for at hjælpe startups med indgange til finansiering, rekruttering og organisation gennem konkrete værktøjer til praksis for iværksættere. Samtidig er den et mødested for virksomheder i vækst, potentielle nye ansatte, studerende samt interessenter på tværs af profession og geografi. Platformen har i de nordiske lande 80.000 besøg om måneden, og i 2016 blev 300 nyansatte i iværksættervirksomheder rekrutteret gennem The Hub. Poul Nielsen, Områdedirektør i Finanscenter Østjylland fortæller: ”Gennem vores samarbejde med de kreative erhverv og startup-virksomheder får vi nye input og viden til, hvordan vi også kan tænke kundebetjening. Det er vigtigt for Danske Bank at understøtte kreative iværksættere, både fordi det udvikler nye ideer, og virksomhederne bliver opsat til vækst og skaber arbejdspladser. Vi ser det som en fordel, at mange af de nye virksomheder tænker ud over landets grænser, og det vil vi gerne understøtte”.
Gennem kontakten med startup-miljøer fornyes bankvirksomhedens forretningsområder, hvilket skaber relevans for bankens kunder og bidrager til at sikre udvikling.
Går nye veje
Danske Banks innovationsenhed, ”MobileLife”, dannet i 2014 og beliggende i København, er et andet eksempel på, at banken går nye veje for at sikre udvikling. Afdelingen arbejder blandt andet med, hvordan viden, tendenser og ny teknologi kan bidrage til udvikling af bankens organisation og forretningsmodel.
Udover den konkrete forretningsudvikling arbejder bankvirksomheden også med kreative tilgange som bredere kilde til inspiration. Danske Bank er partner på den internationale konference Creativity World Forum, som i anledning af kulturhovedstadsåret afholdes den 1. og 2. november i Aarhus. Mellem et lineup af blandt andre Googles Steve Vranakis og IDEO’s Tom Kelley, vil chefen for Business Development Wealth Management i Danske Bank, Simon Haldrup, fortælle om Danske Banks arbejde med at disrupte sig selv ved at udfordre virksomhedens kultur og forretning.
Danske Bank bidrager desuden til konferencen med kreative sessioner
For finansvirksomheden er det oplagt at deltage på Creativity World Forum, idet konferencen favner virksomhedens eksisterende samarbejde med kreative erhverv, fortæller Poul Nielsen: ”Creativity World Forum er en meget interessant konference både i en produktmæssig og personlig sammenhæng –og på forretningssiden. I vores samarbejde med iværksættere og kreative erhverv oplever vi, at kreativitet udfordrer og udvikler den måde, vi skaber forretninger på. Gennem konferencen får vi ny inspiration og bringer på samme tid vores viden inden for kreativitet og disruption i spil”. Til Creativity World Forum vil Danske Bank give innovative start-ups muligheden for at pitche den bedste løsning på en specifik udfordring. Løsningerne vil blive evalueret af et panel bestående af personligheder med erfaring fra erhvervslivet, uddannelsesområdet, start-ups, innovation, politik. Derudover vil Danske Bank være ansvarlige for et oplæg om, hvordan store virksomheder forbliver innovative, og hvordan samarbejdet mellem store virksomheder og små start-ups kan booste den innovative proces.
Creativity World Forum:
// Konferencen Creativity World Forum finder sted 1. og 2. november 2017 på forskellige lokaliteter i Aarhus med Musikhuset som den primære.
// Konferencen samler op mod 2.000 af verdens kreative professionelle og interessenter, og der er fokus på kreativitet for den enkelte såvel som for virksomheder og i forbindelse med byudvikling.
// Det er 13. gang Creativity World Forum løber af stablen.
// Læs mere om Danske Bank her og Creativity World Forum her.