Global ansvarlig mode

Musikhuset i Aarhus var rammen for kulminationen på dette års UNLEASH-festival, som en del af Aarhus 2017-programmet. Her var 1.000 af verdens unge talenter samlet med førende forskere, virksomheder og institutioner med det formål at finde nye løsninger på FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. BESTSELLER har engageret sig i målet om at fremme mere bæredygtigt forbrug og produktion, hvilket er en højt prioriteret målsætning i den globale tøjvirksomhed.

En mandag i slutningen af august præsenterede nogle af verdens dygtigste talenter nye bæredygtige løsninger. UNLEASH-festivalen kulminerede med 3 dage i Aarhus, hvor investorer og eksperter inden for de repræsenterede felter var med til at hylde de bedste ideer til det afsluttende awardshow præsenteret af BESTSELLER.

BESTSELLER var sponsor på temaet bæredygtig produktion og forbrug, hvor 167 talenter fra hele verden arbejdede intensivt med at finde løsninger til nogle af de udfordringer, som vi oplever i modebranchen,” fortæller BESTSELLERs kommunikationschef Jesper Stubkier. ”På højskoler rundt i landet gik talenterne igennem en intens innovationsproces med hjælp fra konsulenter og udvalgte eksperter, herunder fra BESTSELLER. Der var især fokus på, hvordan man kan gøre det lettere for forbrugerne at vælge mere bæredygtige alternativer, når de køber nyt tøj.”

Ambitiøse løsningsmodeller
BESTSELLER har gennem virksomhedens 20by20-strategi opsat 20 målsætninger inden for bæredygtighed, som skal være opfyldt inden år 2020. En af målsætningerne er, at størstedelen af virksomhedens bomuld skal komme fra mere bæredygtige kilder, ligesom brugen af plastikposer i BESTSELLERs butikker udfases i løbet af 2017. En af kulturhovedstadsårets tre bærende værdier er bæredygtighed, hvorfor UNLEASH også blev støttet af Aarhus 2017. Til UNLEASH blev der også arbejdet med løsninger til genbrug og genanvendelse af tøjfibre, fortæller Jesper Stubkier: ”Hele den cirkulære tankegang prægede mange løsninger, hvilket passer rigtig godt ind i det arbejde, vi i BESTSELLER nu står overfor som strategisk partner i Global Fashion Agenda, som har en mission om at gøre modebranchen mere bæredygtig.”

BESTSELLER har blandt andet lanceret den nye bæredygtige kollektion AWARE by VERO MODA, som er designet ud fra fire miljøvenlige materialer, som reducerer ressourceforbruget i produktionen. Kollektionen indeholder blandt andet polyester t-shirts, som produceres af genbrugsplastik. Til at skabe én polyester t-shirt genanvendes to plastikflasker. Gennem UNLEASH blev der udviklet flere ambitiøse løsningsforslag, fortsætter Jesper Stubkier: ”Vinderen på vores tema fandt frem til en alternativ løsning til palle-indpakning, hvor der traditionelt er meget spild, og dermed også forurening forbundet med indpakningsfolie. Dette projekt vandt også årets pris for ’projektet med den potentielt største effekt’. Sølvvinderen fokuserede på en online portal, der matcher ’grønne’ tekstilleverandører med tøjproducenter, der ønsker at lave mere bæredygtige produkter.”

Udover de konkrete løsninger, fik BESTSELLER og deltagerne en stor oplevelse, tilføjer Jesper Stubkier: ”Det var en overvældende og fantastisk oplevelse at overvære, hvordan 1.000 unge talenter fra hele verden, igennem UNLEASH, har fundet et unikt fællesskab omkring at gøre verden til et bedre sted. Vi har alle fået utrolig meget ud af at medvirke, både som sponsor, men i høj grad også vores egne talenter og eksperter, som har været med i projektet. Vi er meget stolte over at have bidraget til at få muliggjort et så ambitiøst projekt og være en del af dette fællesskab.”

Fakta:

// Aarhus 2017 Europæisk Kulturhovedstads tre gennemgående værdier er demokrati, bæredygtighed og mangfoldighed. I en række artikler belyser vi til inspiration hvordan partnere i Aarhus 2017 arbejder med forskellige bæredygtige initiativer, både i forhold til miljømæssig og samfundsmæssig bæredygtighed.

// Den 10. september 2017 afholdes den 3. debat i rækken af Hypothetical-events med vært Clement Kjersgaard, denne gang med fokus på bæredygtighed. Her vil blandt andre tidligere EU-klimakommisær, Connie Hedegaard og seniorforsker ved DMI, Jens Hesselbjerg Christensen, debattere verdens fremtid og bæredygtig udvikling. Læs mere her.

// Læs mere om UNLEASH her og BESTSELLERs arbejde med bæredygtighed her.