For den lokale kaffeproducent BKI har partnerskabet i Aarhus 2017 både givet store oplevelser, øget virksomhedens lokale engagement og åbnet døre til nye samarbejdsrelationer.
Som nationalt kaffefirma indgik BKI et partnerskab med Aarhus 2017 for blandt andet at styrke virksomhedens lokale forankring. Højbjerg-virksomhedens kaffe er ristet i Aarhus, og BKI ønskede et endnu større engagement i nærområdet. Kaffeproducenten har blandt andet i hele kulturåret, dedikeret indpakningen på deres kaffe ”BKI Classic Gold” til Aarhus, og gennem partnerskabet har BKI deltaget ved en lang række kulturelle events i kulturhovedstadsårets program. Til de mange events har BKI blandt andet solgt kaffe gennem et samarbejde med Kofoeds Skole, hvor arbejdsledige og socialt udsatte har rejst midler til deres skole.
Engagementet har ikke kun givet unikke kulturoplevelser, men i de mange møder på eventpladsen, er der også opstået samarbejde med nye aktører, fortæller Eventmanager hos BKI, Søren Griepentrog: ”Når vi kommer ud af huset til kulturelle begivenheder, møder vi spændende organisationer og andre virksomheder. Her giver det anledning til en dialog om potentialet i nye samarbejdsprojekter.”
BKI har blandt andet deltaget ved publikumssuccesen Aarhus Stories, børnefilmfestivalen Film i Skoven, og til åbningen af kulturhovedstadsåret i januar. Kaffeproducenten har også været partner i Climate Planet, som henover sommeren har stået som et ikon på Aarhus Havn, med formålet at kommunikere klimaforandringer og inspirere til at finde nye bæredygtige løsninger.
Nye oplevelser på vej
I 2017 har BKI ligeledes haft et samarbejde med Aarhus Motion, og udover de mange Aarhus 2017-events, har virksomheden også deltaget med kaffeservering i de to velkendte østjyske cykelløb Tour De Himmelfart og Gadeløb i Hadsten. BKI har desuden gennem partnerskabet med Aarhus 2017 indgået et samarbejde med Folkeuniversitetet i Aarhus, hvor kaffevirksomhedens ekspertise kombineres med historisk viden om kaffe, som en del af Hearts & Minds festivalen.
BKI oplever nu en overvægt af nye potentielle samarbejdsprojekter, forespørgsler og events som har mulighed for at fortsætte ind i 2018. Virksomheden kommer blandt andet til at engagere sig i Europæisk Frivillighedshovedstad 2018, som Aarhus har værtskabet for. Alle disse nye samarbejdsprojekter betyder at BKI nu må gentænke deres tilgang til partnerskaber, og virksomheden arbejder intensivt på hvordan de mange positive initiativer kan videreføres. ”Vi oplever at andre, både lokalt forankrede- og nationale organisationer kigger vores vej, ligesom vi har fået øjnene op for helt andre samarbejdspartnere og tilgange end vi havde forestillet os på forhånd” tilføjer Søren Griepentrog.
Læs mere om BKI her.