Præsenteret af Museet for Religiøs Kunst, Lemvig, Kvindemuseet, Aarhus og Skovgaard Museet, Viborg
Billedstorm: Blasfemi, Køn og Fremmedhed
Billeder kan provokere, udfordre tabuer og censureres - og billeder kan ødelægges. Ikonoklasme - billedstorm - er en voldelig eller kontrolleret ødelæggelse af religiøse billeder.
Som en del af fejringen af 500-års-jubilæet for Reformationen er tre museer gået sammen for at undersøge, hvordan og hvorfor visse billeder blev forbudt, ødelagt eller tabubelagt på grund af deres religiøse, politiske, seksuelle eller etniske indhold. Udstillingen, der præsenterer mere end 150 kunstværker af historiske og nutidige kunstnere fra Reformationens tid til i dag, sætter fokus på den fortsatte strid, censur og uenighed, der skabes af kunst og ikonoklasme. Udstillingen Billedstorm er organiseret i tre temaer og vises samtidigt på de deltagende museer.
Kvindemuseet
Kvindemuseet fokuserer på billedrepræsentationen af kvinder, køn og seksualitet til forskellige tider: Hvem ser og hvem bliver set på? Hvad forargede engang, og hvad kan forarge i dag? Udstillingens værker danner baggrund for en historiefortælling om køn og tabuer i forbindelse med kvindens placering i kunsten som både kunstner og som objekt. Fra reformationstidens religiøse kvindebilleder til kunsthistoriens behandling af den nøgne kvindekrop over avantgardernes opgør med kønsstereotyper og seksualitet til samtidskunstens kønsdebatterende provokationer.
Den franske kunstner ORLAN deltager med tre værker på udstillingen:
La Grande Odalisque, 1968 – foto
L’Origine de la Guerre, 1989 – foto
Succesful Operation no x, 1990 – surgery video