Når Aarhus og Region Midtjylland i 2017 bliver Europæisk Kulturhovedstad, åbner det nye, store muligheder for vækst inden for turismen. Derfor har VisitAarhus og Fonden Aarhus 2017 indgået et strategisk samarbejde, der skal sikre, at Aarhus-regionen fremover kan tiltrække endnu flere turister både nationalt og internationalt.
”Europæisk Kulturhovedstad i 2017 er en unik mulighed for at synliggøre og brande byens og regionens kulturelle mangfoldighed over hele verden og dermed realisere et enormt potentiale. Vi glæder os derfor over at kunne formalisere og styrke vores gode samarbejde med Aarhus 2017 på dette felt,” siger Peer H. Kristensen, direktør for VisitAarhus.
Med den nye aftale har VisitAarhus og Aarhus 2017 nu fastlagt både de økonomiske og praktiske rammer for et samarbejde om en fokuseret turismeindsats med et budget på seks millioner kroner over tre år. Med aftalen vil VisitAarhus i samarbejde med VisitDenmark være ansvarlige for en øget indsats på den internationale markedsføring af Aarhus og regionen som destination for kultur- og storbyturisme. Ud over et kulturelt program med mere end 300 events vil Aarhus 2017 også bidrage til servicering af de mange tusinde krydstogtturister, tilbud om uddannelse i gæsteservice til medarbejdere i servicefunktioner samt etablering af et fælles informationscenter.
”Det er vigtigt at tænke langsigtet på turistområdet og udnytte de store muligheder for vækst, Aarhus og Region Midtjylland har fået med Europæisk Kulturhovedstad. Her er turismen en væsentlig drivkraft og inspirator, og vi glæder os meget over samspillet med VisitAarhus, der er en af landets dygtigste turismeorganisationer,” siger Rebecca Matthews, administrerende direktør for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.
I 2017 vil Aarhus få nye hoteller, flere krydstogtskibe og tusindvis af nye gæster fra ind- og udland.
”Flere turister i 2017 vil betyde øget omsætning, skabe nye jobs og samtidig styrke synligheden og den langsigtede, internationale profil af Aarhus,” siger Rebecca Matthews.