Udviklingen af Aarhus som en by i absolut europæisk superliga fortsætter, når Salling i sommeren 2017 åbner et helt nyt kulturelt byrum og tagterrasse på stormagasinets tag –”Salling Roof Garden” er arbejdstitlen.
Ambitionen er et at skabe en oplevelsesoase med fri adgang for alle - med bl.a. scene, udkigsområder, skiftende udstillinger, grønne haver, chill out zoner og café med panoramaudsigt over by og bugt.
Projektet finansieres af Salling Fondene (Købmand Herman Sallings Fond) og Salling Aarhus.
Som en del af kulturhovedstadsåret Aarhus 2017 og Sallings 110 års historie i byen, har Salling valgt at udnytte toppen af stormagasinet til gavn for byens borgere og gæster. Taget skal forvandles til et nyt byrum og turistattraktion. Samtidig forfølges strategien om at gøre Salling til et endnu stærkere stormagasin, hvor shopping kombineres med oplevelser.
Det nye byrum skal kunne rumme alt fra små open air-koncerter til julemarked med storslået udsigt over by og bugt. Oppe i højden får byen en ny scene med plads til ca. 100 publikummer. Scenen bliver en del af et offentligt tilgængeligt oplevelseslandskab i vekslende niveauer.Herudover bliver der grønne haver og oaser, legeområde for børn, ambition om udstillinger, soldæk og udsigtsområder - og ikke mindst en rampe ud over Strøget, der giver gæsterne et sug i maven og et helt nyt blik på byens hovednerve. En café og bar tilbyder servering med en spektakulær udsigt.
Salling tænker at invitere til samarbejder med byens kulturliv som fx Aarhus Festuge, Spot Festivalen, Aarhus Jazz Festival, byens spillesteder og teatre – ligesom fx institutioner og skoler skal kunne få glæde af det nye byrum.
Det nye byrum bliver tilgængeligt direkte fra gaden, via en bro fra Sallings p-hus. Samtidig vil der være adgang gennem Sallings eksisterende elevator samt via Sallings Bar & Bistro. Ombygningen betyder, at Sallings Bar & Bistro vokser fra én til hele tre etager – med den nye tagcafé på toppen som den øverste.
Projektet koster ca. 30 millioner kroner og finansieres af Salling Fondene og Salling Aarhus.
En oase og et fristed for byens borgere
”Aarhus nyder lige nu international opmærksomhed og anerkendelse for sit byliv og mange kulturelle tilbud. Det er ikke alene fordi byen skal være europæisk kulturhovedstad, men også fordi mange store og små projekter har bidraget til at løfte Aarhus op i den europæiske superliga. Med byrummet og tagterrassen håber vi at kunne bidrage til den udvikling, der har gjort byen til et attraktivt sted at bo og besøge”, siger Sallings direktør Marianne Bedsted.
”Vi ser det nye byrum som en oase og et fristed for byens borgere og turister på det, der faktisk er byens mest befærdede sted,” tilføjer Marianne Bedsted med henvisning til de 15 millioner, der hvert år passerer Strøget ved Salling.
Aarhus Kommune: En gave til byen
Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard glæder sig over Sallings markante projekt:
”Det er et eksempel på den vækst og rivende udvikling, Aarhus gennemgår i de her år. Det er en fantastisk gave til Aarhus’ kulturliv og bymiljø og endnu en attraktion til den perlerække, der allerede har sat Aarhus på landkortet – også internationalt,” siger han.
Stærkt aktiv under kulturhovedstadsåret – og i årene efter
Salling har allerede indledt et samarbejde med Aarhus 2017 og Visit Aarhus om at afvikle kulturarrangementer og events i det nye byrum i kulturhovedstadsåret. Byggeriet går i gang efter vinteren, og de første gæster forventes at kunne tage turen op på taget i sommeren 2017.
Administrerende direktør for Aarhus 2017 Rebecca Matthews er begejstret:
”Aarhus 2017 har allerede et tæt samarbejde med Salling, hvor vi inddrager stormagasinet såvel indenfor som udenfor til at præsentere kulturhovedstadsåret. Et nyt oplevelsesrum på taget af Salling er et yderligere stærkt aktiv under kulturhovedstadsåret, men også bagefter,” fastslår hun.