Naturens hulrum som digitale historiefortællere

Ved en 12 timers udviklerevent i Hedensted i april arbejdede 30 deltagere fra forskellige fagområder i lokalområdet tæt sammen om at finde helt nye måder at fortælle historier på i det åbne landskab. Den konkrete case var det naturskønne Dysbjerg ved Horsens Fjord. Nu er der blevet kigget nærmere på de mange idéer og gruppen bag eventen har fundet den løsning, man vil arbejde videre med, og som efter planen skal stå klar ved Dysbjerg i sommeren 2017.

Forestil dig en lun sommeraften på tur med familien. Turen går til det smukke Dysbjerg ved Horsens Fjord, hvor børnene kan stikke fødderne i vandet, I kan slappe af på græsset og gå en tur ind i skoven på det lille bjerg. I er ved at pakke madkurven ud, da den yngste pludselig råber ”mor, mor …. træerne hvisker til mig!”. 

Pludselig åbner der sig en magisk verden af skjulte fortællinger og oplevelser. Hvisken og mumlende stemmer pirrer jeres nysgerrighed og leder jer på opdagelse på Dysbjerg. Mystiske lyde blander sig med naturens egne og forsvinder igen med vinden mellem træerne. I følger efter lydene og ser pludselig lys, der strømmer op fra et lille hul i skrænten. Inde i hullet ser I Bjergkonen, og sagnet om dengang hun bagte brød til nabogårdens ejer bringes til live for øjnene af jer. Længere oppe på bjerget lægger børnene øret til et træ og hører den 100 år gamle Dysbjerg sang. I guides af sanserne og går på jagt efter flere oplevelser. 

Da I tager hjem ligner Dysbjerg sig selv - men for jer har denne skønne plet i naturen fået en helt anden betydning.

Stedspecifikke historier i naturen
Projektet hedder Stedets Ånd og er en del af Aarhus 2017-projektet Rethink Museums. Målet er at udvikle en helt ny måde at fortælle stedspecifikke historier på on-site i naturen. Løsningen kommer til at bestå af forskellige digitale moduler, der kan installeres i naturen uden at gribe forstyrrende ind. Modulerne formidler stedets historie gennem lyd og film, som f.eks. kan graves ned i jorden, sættes ind i huller i træer eller placeres i andre af naturens egne hulrum med den største respekt for stedet og den skønne natur.

Oplevelsen kan ses som en nytænkning af allerede eksisterende formidlings- og oplevelsesformer som f.eks. QR-koder og Geocaching. Stedets Ånd trækker på det bedste fra disse velafprøvede platforme med den væsentlige forskel, at man som besøgende på stedet ikke skal bruge sin smartphone eller tablet som mellemled. De digitale historiefortællende moduler integreres i naturen og oplevelsen er umiddelbar og helt uden filter.

Stedets Ånd på Dysbjerg vil præsentere en helt ny måde at tænke historiefortælling ude i naturen på. En gentænkt måde, der forhåbentlig kan inspirere mange andre i fremtiden. Stedets Ånd kan opleves af borgere og turister på Dysbjerg i sommeren 2017. Som besøgende skal man investere sig selv i oplevelsen ved at gå på opdagelse i naturen og finde de historiefortællende huller og sprækker. Hullerne er ikke umiddelbart synlige for det blotte øje, men hvis man åbner sanserne for stedet, vil man få en oplevelse ud over det sædvanlige.

Læs mere om projektet på enten rm2stedetsaand.wordpress.com eller mmexrethinkmuseums.wordpress.com

Fakta:
- MMEx – Museernes videncenter for digital formidling, står bag projektet Rethink Museums, der handler om at finde nye måder at fortælle historier i det offentlige rum.

- Dysbjerg er udvalgt til projektet Stedets Ånd under Rethink Museums, der er del af Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017.

- Stedets Ånd er udviklet i tæt samarbejde med Glud Museum, Hedensted Kommune og CAVI - Center for Advanced Visualization and Interaction ved Aarhus Universitet.