I KUBEN på Søndergade i Horsens har man fra 1. juli til 8. august haft mulighed for at møde VISITHORSENS frivillige ambassadørkorps. Ambassadørerne har hjulpet kommunens turister med fif til og bedre oplevelser. Ambassadørkorpset er en videreførelse af et Aarhus 2017-støttet projekt fra sidste år, der havde til formål at gentænke kulturturisme.
Har man bevæget sig forbi KUBEN i Horsens de seneste måneder, vil man have bemærket, at den har været et udstillingsvindue for kommunens attraktioner og oplevelser. Billeder fra byen, turistguides med informationer om de lokale attraktioner og strandstole har været blikfang siden VISITHORSENS frivillige ambassadørkorps af lokale turistambassadører rykkede ind i sommerferiens begyndelse.
Under overskriften ’We Love Having You Here’ har i alt 20 turistambassadører viet en del af deres sommerferie til at bruge to timer dagligt på at stå i KUBEN. Tiltaget var et af RETHINK Kulturturismes 10 testprojekter sidste år og er fortsat med stor succes i år.
Læs også: Horsens gentænker kulturturismen
”Trods det skiftende vejr er det vores indtryk, at rigtig mange danskere har valgt at holde sommerferie i Danmark og valgt at besøge Horsens på grund af byens centrale beliggenhed i landet, de gode handelsmuligheder og venlige mennesker,” fortæller Gydde Madsen, der er primus motor i projektet og til daglig fastansat turistambassadør for VISITHORSENS. Hun uddyber:
”På de gode solskinsdage har vi haft op til 260 kontakter dagligt. De besøgende er interesserede i alt fra street art, cykelruter, shopping til en færgeplan til Endelavefærgen,” fortæller Gydde Madsen.
Projektleder og turistambassadør hos VISITHORSENS Gydde Madsen kan se tilbage på en sommer, hvor de frivillige kræfter har promoveret kommunen med stor succes.
Båret af frivillige
Alt er båret af frivillige kræfter med det formål, at de lokale giver deres bud på aktiviteter suppleret med turistmateriale, guider og bykort. Men turistambassadørerne står der ikke kun for de turister, der kommer langvejs fra.
”Vores erfaring fra i år er, at mange har valgt at holde sommerferie lokalt, og bedsteforældrene kan jo næsten ikke finde ord til at takke os, når vi giver dem en guide til aktiviteter i børnehøjde, så de er klar til børnebørnenes besøg,” siger Henrik Abild, en af de 20 frivillige turistambassadører. Han tilføjer med et smil:
”Det giver på alle måder rigtig god mening at være ambassadør og er en fornøjelse at møde glade folk på ferie.”
Udstyret med en guide om Horsens og aktiviteter i børnehøjde har Lone Boesen og Henrik Abild henover sommeren stået klar til at fortælle turister fra både ind- og udland om Horsens.
Mærkbar effekt for detailhandlen
Pernille Perigaard er Citychef i Horsens, og for hende er der ikke tvivl om, at ambassadørkorpset er med til at gøre en forskel. Ikke kun for turisterne i byen, men også for erhvervsdrivende i Horsens.
”Det er dejligt, at vores turister, de handlende samt byens borgere har muligheden for at få personlig vejledning om vores skønne by, og hvad de kan opleve,” siger Pernille Perigaard.
Gydde Madsen har også svært ved at skjule sin begejstring:
”Vi ønsker at udbygge projektet til at indeholde endnu flere turistinformationsfilialer og ambassadører. Og vi har allerede fået de første henvendelser. Hen over efteråret vil vi arbejde videre med projektet, blandt andet nye former for skiltning, så turisterne endnu nemmere kan finde os,” fortæller Gydde Madsen, inden hun afslutningsvist ser mod fremtiden:
”Min drøm er, at besøgende fortsat bliver mødt med åbne arme både af VISITHORSENS og overalt i byens handlende og hos borgerne. Det gavner hele kulturen. På den måde får gæster lyst til og masser af inspiration til at blive nogle dage ekstra i området og er formentlig også friske på et genbesøg. Vi har jo hele pakken – naturen, shopping, attraktioner og vores gode humør,” slutter Gydde Madsen.
Fakta
• Fra 1. juli til 8. august har turistambassadørerne talt med knap 4000 turister. Der er blevet uddelt små 3000 Horsens Guides og andet materiale.
• Langt de fleste turister har været danskere, dernæst svenskere, nordmænd og tyskere har som alle nydt ferien i og omkring Horsens.
• Tiltaget ’We Love Having You Here’ var et af RETHINK Kulturturismes 10 testprojekter. Projektet var støttet af Fonden Aarhus 2017. Læs mere om det her.