Ved et arrangement torsdag den 8. oktober i Ringkøbing-Skjern Kulturcenter dyster elever fra otte kommuner i Region Midtjylland om, hvem der har fundet den bedste løsning på lokale problemer med vand forårsaget af klimaforandringerne. Arrangementets vært er tv-værten Sigurd Kongshøj. De deltagende 4. klasser fra hele Region Midtjylland har deltaget i Aarhus 2017 Design to Improve Life Udfordring, som er et forløb, hvor elever i projektforløb på deres skoler finder bæredygtige løsninger på et problem, der er formuleret af kommunens beslutningstagere.
De 20 finalister er elevgrupper af cirka fire. De er udpeget til dette afsluttende Aarhus 2017 Design to Improve Life Battle ud fra 68 løsningsforslag fra hele regionen af en jury af eksperter, politikere og embedsfolk. Løsningerne har eleverne udviklet i et ugelangt projektforløb i begyndelsen af september, hvor hvert designteam i klassen byggede deres løsning. Den øgede regnmængde i Danmark og det øgede antal skybrud, har skabt problemer med oversvømmelser, kloakvand i kældre, rotter osv. Og børnenes løsninger går fra bassiner, hvor vandet ledes hen for at undgå oversvømmelser, til en prop, der udløses i kloakken og lukker risten, når kloakvandet er på vej til at sive op i kældre. Hovedformålet med Aarhus 2017 Design to Improve Life Udfordring er at lære eleverne at arbejde kreativt i en selvstændig innovativ proces, sådan som det er formuleret i den ny folkeskolelov.
Læs også: Skoleelever med gode løsningsforslag til Aarhus 2017-projekt
Ved arrangementet i Skjern udstiller og fremlægger de 20 designteams deres løsninger. I alt deltager 150 børn, deres lærere samt Ekspertjury og Lokaljury. Til sidst kårer juryerne en endelig vinder. Der bliver også uddelt en publikumspris, som alle deltagere i arrangementet kan stemme til.
Se de 20 finalister.
Aarhus 2017 Design to Improve Life Udfordring er et samarbejde mellem Aarhus 2017 og den almennyttige organisation INDEX: Design to Improve Life, der uddeler verdens største designpris, INDEX: Award, men som også udvikler innovative forløb til den danske folkeskole. Forløbene er gennemprøvede i Danmark og udlandet med stor succes. Erfaringerne er, at eleverne er enormt motiverede og lærer rigtig meget på en helt ny måde.
I 2017, hvor Aarhus er Europæisk Kulturhovedstad, vil alle deltagende børn deltage i en såkaldt Camp i Aarhus. Her vil de sammen bygge en model af byen, der udstilles under kulturåret.