Det hele startede med to veninder, som delte en drøm om at skabe noget anderledes. I disse dage folder denne drøm sig ud når Aarhus 2017 præsenterer et af årets helt store højdepunkter, balletten Tree of Codes.
”Vi havde begge en ide om at lave noget som var fysisk og som vi selv var en del af. Vi ville gerne producere frem for at snakke, og vi følte også, der eksisterede et mere visuelt behov hos folk”.
Sådan fortæller danske Britt Iversen som sammen med sin veninde Anna har produceret bogen, der er forlæg for balletten Tree of Codes.
Bogen som på ydersiden ligner en helt almindelig bog, er indeni er fyldt med huller og nogle få linjer og ord på hver side, har til dato solgt over 30.000 eksemplarer, og den har været komplet udsolgt det sidste halvandet år.
Ideen til at lave den slags folde-ud bøger kom da de to veninder mødtes over en middag:
”Vi var begge store fans af Jonathan Safran Foer, og vi besluttede os for at sende et ”kærlighedsbrev” til ham, hvor vi beskrev ideen for ham, og hvis han var interesseret, så måtte han lave lige, hvad han ville.”
Foer sagde heldigvis ja, og lige fra begyndelsen, havde han selv en ide til bogens udformning. Han havde tidligere set en helt særlig skulptur af Olafur Eliasson, som inspirerede ham til at skabe bogen ud fra sin egen yndlingshistorie, Krokodillegaden af Bruno Schulz, ”Bogen kan stadig læses som en Jonathan Safran Foer-historie, man kan stadig høre hans stemme i det, selvom den er baseret på Krokodillegaden, men mere end noget andet, så er det en skulpturel oplevelse og en tredimensionel bogoplevelse, som du går ind i.”
Foer var begejstret, da Britt Iversen rejste til New York og viste ham den første prototype af bogen.
”Jonathans første reaktion beskrev bogen så fint. Han sagde, at hvis man ser bogen som lukket eller bare kigger igennem siderne, så er den enormt larmende, men begynder man at læse den side for side, så er det en ekstremt stille bog.”
Den største gave
Britt Iversen var selv inde og se Tree of Codes i Manchester, og her kunne hun med stor glæde genkende Foers betragtning omkring det larmende og det stille.
”Wayne McGregors koreografi rummer også blandingen af det intime og det larmende og man sidder stadig med en fornemmelse af at gå igennem siderne i bogen.
Vi er selv store fans af Wayne McGregor, så vi var meget glade for, at bogen kunne få et nyt og andet liv, som lå uden for bogens rammer. Ligesom bogen bragte en hel masse forskellige publikummer sammen, så gør balletten det samme, og det giver en stor glæde at se noget blive til noget andet, og se det bringer flere mennesker og flere synspunkter med sig.”
Ifølge Britt Iversen er en af de største gaver ved både bogen og balletten, at de når ud til så mange forskellige mennesker.
”Den største gave ved en så tredimensionel bog, at den rammer mange forskellige og taler både til de litterære, de visuelle, de kulturelle og dem, som bare gerne vil prøve noget nyt. Og ligesom bogen, så er balletten også både en fortælling og en visuel opleve."
Britt Iversens far er opvokset i Aarhus, og hun har selv tilbragt mange somre i Aarhus og har mange gode minder fra byen, hvilket også gør hende ekstra stolt over, at Tree of Codes nu er en af højdepunkterne i kulturhovedstadsåret i Aarhus.
”Min farmor og farfar boede i byen i 60 år, og især min farmor var en meget stolt Aarhusianer, og hun elskede, når Aarhus kunne give København kamp til stregen. Jeg håber virkelig, at hun ser med nu oppefra.”
Fakta:
Udgiverne bag ’Tree of Codes’ er det eksperimenterende forlag Visual Editions i London. Forlaget er skabt af den fransk-amerikansk grafiker Anna Gerber og danske Britt Iversen, der har arbejdet i reklamebranchen i mange år.
Britt Iversen er født og opvokset i Danmark, men har boet i London siden 1990’erne.