Aarhus 2017 og Region Midtjylland støtter nye partnerskaber i de kreative brancher. Flere af partnerskaberne tænker traditionelle kreative erhverv ind i nye digitale sammenhænge – og det øger chancen for vækst og arbejdspladser, viser rapporter
Omkring 3.000 deltagere lagde i forrige uge vejen forbi de 123 events ved Danmarks nye internetfestival, Internet Week Denmark i Aarhus. Festivalen viste blandt andet eksempler på de forretningsmodeller, der kan opstå, når kreative og digitale kræfter mødes. Med på festivalen var både Headstart Fashion og Open Culture, der begge er partnerskaber under More.Creative. De to tænker mode og museer ind i nye digitale sammenhæng.
Potentiale til 27.200 flere fuldtidsstillinger
Med More.Creative støtter Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 og Region Midtjylland nye forretningsidéer i kreative erhverv. Ifølge Dansk Erhverv har de kreative erhverv på landsplan oplevet mindre vækst i de senere år end erhvervslivet generelt. Bliver der rettet op på det, vil det anslået skabe 27.200 flere fuldtidsstillinger frem mod 2020, end hvis den lave vækst fortsætter.
Mandat til at eksperimentere
"Vi tror på, at en del af potentialet udnyttes ved, at kreative virksomheder samarbejder om at udnytte digitale muligheder – inden for alt fra mode og mad til kultur og kommunikation," siger Gitte Just, programdirektør i Aarhus 2017.
"I More.Creative giver vi i år ni partnerskaber inden for hver sit kreative felt mandat til at eksperimentere med nye samarbejdsformer og forretningsidéer, der har potentiale til et væksteventyr," fortsætter hun.
Digital udvikling som spydspids
Ifølge regeringens Redegørelse om Danmarks digitale vækst 2013 kunne 9,4 pct. af de digitale virksomheder i 2009 karakteriseres som vækstvirksomheder. Til sammenligning var det kun tilfældet for 3,4 pct. af virksomhederne i det øvrige erhvervsliv. Sammenholdt med tallene fra Dansk Erhverv tyder det altså på, at digital udvikling er et vigtigt middel til at forløse potentialet i de kreative erhverv.