Erfaringerne fra Liverpool viser, at både små og store virksomheder har haft stor gavn af året som Europæisk Kulturhovedstad. Og Aarhus har de samme muligheder.
Både Liverpool og Aarhus er havnebyer. De har John, Paul, George og Ringo. Vi har Brandt, Helmig, Medina og Dickow. Og lighederne stopper ikke her. Liverpool var nemlig Europæisk Kulturhovedstad i 2008, hvilket som bekendt er tilfældet for Aarhus i 2017.
Liverpools år som Europæisk Kulturhovedstad er en succeshistorie af de helt store. Så stor, at man i byen taler om et Liverpool ’før 2008’ og et Liverpool ’efter 2008’, fordi kulturhovedstadsåret har haft en varig effekt på byens økonomi i form af blandt andet flere turister og øget vækst.
I forbindelse med den traditionsrige nytårsbriefing for erhvervslivet og organisationer på Rådhuset havde Aarhus Kommunes journalist Thomas Fensten derfor været i Liverpool og talt med Neil Peterson, direktør for Liverpool 2008s ’Welcome’ Programme; Chris Bliss – Chief Executive i butikscentret Liverpool 1; Stephen Roberts, General Manager hos Crown Plaza Hotel og David Blohm, taxachauffør i Liverpool. De var alle på den ene eller anden måde involveret i Liverpools år som Europæisk Kulturhovedstad.
Og beskeden fra dem til erhvervslivet i Aarhus er klar: Virksomheder kan drage stor nytte af året som Europæisk Kulturhovedstad og øge omsætningen op til, under og efter 2017.
Videoens hovedpointer:
• Det har været en ’gamechanger’ for Liverpool at være Europæisk Kulturhovedstad
• Både store og små virksomheder har haft gavn af året som kulturhovedstad
• Titlen som Europæisk Kulturhovedstad tiltrak mange flere turister til byen, både i 2008, men også i årene op til og i de efterfølgende år.
• Året som Kulturhovedstad genskabte befolkningens stolthed over at være fra Liverpool
Råd til de erhvervsdrivende i Aarhus fra Liverpool:
• Det er vigtigt for erhvervsdrivende at netværke og se nye samarbejdsmuligheder opstå i forbindelse med Aarhus 2017
• Forvent ikke, at nye samarbejdsmuligheder opstår af sig selv
• Bliv involveret, arranger kulturelle events, indtag en værtsrolle og omfavn året som kulturhovedstad
• Hav et åbent sind og tro på, at events og arrangementer kan have en gavnlig effekt på forretningen. Også selvom de måske ikke umiddelbart ligger lige til højrebenet