Præsenteret af Museet for Religiøs Kunst, Lemvig, Kvindemuseet, Aarhus og Skovgaard Museet, Viborg
Billedstorm: Blasfemi, Køn og Fremmedhed
Billeder kan provokere, udfordre tabuer og censureres - og billeder kan ødelægges. Ikonoklasme - billedstorm - er en voldelig eller kontrolleret ødelæggelse af religiøse billeder.
Som en del af fejringen af 500-års-jubilæet for Reformationen er tre museer gået sammen for at undersøge, hvordan og hvorfor visse billeder blev forbudt, ødelagt eller tabubelagt på grund af deres religiøse, politiske, seksuelle eller etniske indhold. Udstillingen, der præsenterer mere end 150 kunstværker af historiske og nutidige kunstnere fra Reformationens tid til i dag, sætter fokus på den fortsatte strid, censur og uenighed, der skabes af kunst og ikonoklasme. Udstillingen Billedstorm er organiseret i tre temaer og vises samtidigt på de deltagende museer.
Skovgaard Museet
Denne udstilling fokuserer på blasfemiske billeder: hvordan og hvorfor opfattes visse religiøse og politiske billeder som blasfemiske? Værkudvalget breder sig fra billeder af billedstormen, som fandt sted i kirkerne i Nordeuropa under reformationen til Islamisk Stats ødelæggelser i Mellemøsten. Fra statuer af kongelige og andre notabiliteter, der blev lemlæstede under den franske revolution til væltede statuer af Lenin og Stalin efter Sovjetunionens sammenbrud. Fra nazisternes censur under 2. Verdenskrig af såkaldt 'degenereret' kunst til kunstneren Andres Serranos værk Immersion (Piss Christ), som blev vandaliseret, fordi det blev betragtet som blasfemisk.